5 Meest voorkomende lichamelijke stressklachten

stress

Heb je last van stress? De hele dag door hebben we te maken met stress. Het kan ‘s morgens al beginnen wanneer de kinderen net even geen zin hebben om zich aan te kleden voor school, je bent al laat en het verkeer zit niet mee. Deze dagelijkse stress hoeft geen klachten op te leveren wanneer je voldoende tussen door kunt ontspannen. Heb je daarnaast ook met relatie perikelen, financiële zorgen of pesterijen op school of werk etc. te maken, dan wordt het een stuk moeilijker om je te ontspannen. Heb je ook nog wat vage klachten zonder echt een directe oorzaak te kunnen vinden, dan heb je misschien wel last van te veel stress. Hieronder de 5 meest voorkomende stressklachten:

1. Hoofdpijn

Hoofdpijn is het meest voorkomende klacht bij stress. De pijn is niet heftig, maar veel aanwezig. Het wordt vaak geduid als een band die te strak om het hoofd zit, drukkend en doffe pijn. Dit wordt ook wel spanningshoofdpijn genoemd en wordt veroorzaakt door een teveel aan spanning in de spieren in je nek, schouders en rug. Als je merkt dat je hoofdpijn krijgt, onderbreek dan even je werkzaamheden, beweeg je spieren even goed door, sta met beide benen stevig op de grond en haal een paar keer diep adem: 4 tellen inademen en 6 tellen uit (het liefst even buiten of voor een open raam).

2 Nek- schouder- en rugproblemen

Bij stress span je ongemerkt je nek-, schouder-  en rugspieren. Let maar eens op je schouders, vaak worden deze opgetrokken. Het begint vaak met een wat stijfgevoel. Wanneer je niet regelmatig kunt relaxen, dan gaan je spieren echt verzuren en pijn doen. Als je dit herkent wordt het tijd dat je iets aan de oorzaak van je stress gaat doen, want het gaat niet vanzelf weg.

3. Maag- en darmklachten

Een stressreactie zorgt ervoor dat je bloed meer naar je spieren wordt gepompt. Je spieren hebben veel energie nodig. Stress is immers eigenlijk bedoelt om te kunnen vluchten of te vechten tegen het (dreigende) gevaar. Daardoor krijgt je spijsvertering op dat moment even wat minder energie. Hierdoor kun je je wat misselijk voelen of het gevoel hebben dat er een “baksteen” op je maag ligt. Je kunt geen zin hebben in eten en duurt de stress lang dan kun je zelfs gewicht verliezen. Bloedsuikerschommelingen door de stress kunnen er ook voor zorgen dat je juist last van eetaanvallen krijgt, met name in zoetigheid. Hierdoor kom je juist in gewicht aan. Zit je in een stressvolle periode, probeer dan wel om gezond en regelmatig te blijven eten.

4. Hartkloppingen

Een stressreactie zorgt er ook voor dat je hart sneller om je spieren snel van energie en zuurstofrijk bloed te voorzien. Bij langdurige stress kun je merken dat je hartslag ook wanneer je zit of ligt sneller klopt of soms onregelmatig klopt. Je bloeddruk wordt hoger ook om je spieren zo snel mogelijk van zuurstofrijk bloed te voorzien. Angst- en paniekaanvallen ervaren behoort ook tot de stress klachten, want hartkloppingen worden nogal eens verward met een hartaanval. Dat zorgt voor paniek wat leidt tot overmatig zweten, versneld ademhalen en het gevoel hebben flauw te vallen.

5. Slapeloosheid

Slapenloosheid behoort ook tot de klachten van langdurige stress. Stresshormonen houden je lichaam alert, dus ontspanning in slaap vallen wordt een probleem. Je gaat piekeren wat vervolgens nog meer stress oplevert. Je rust niet uit, je krijgt onvoldoende kans om in je slaap de dagelijkse indrukken te verwerken. En je stapt steeds vaker s morgens moe uit je bed. Het maakt je prikkelbaar, lusteloos en somber.

Zijn er situaties die jouw langdurig spanning geven en herken je daarnaast bovenstaande klachten? Probeer afstand te nemen en zorg voor ontspanning. Lukt dit niet zoek dan hulp om erger te voorkomen of neem contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakinggesprek waarin we kunnen bespreken wat ik voor jou kan betekenen.